نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





 کم شدن آب بدن

هوا کم کم گرم و گرم تر می شود: دیگر چیزی به تابستان نمانده و باید هوشیار باشیم، بله در تابستان اگر وقت کافی نداشته باشیم براحتی ممکن است با مشکل کم شدن اب بدن رو به رو شویم.

کم آب شدن بدن زمانی رخ می دهد که آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آب باشد باید بدانیم که بدن ما همواره در حال تغییر است این مسأله بخصوص در ارتباط با سطح آب موجود در بدن صادق است آبی که به طور معمول به دلیل تنفس تعویف: ادرار و مدفوع از دست می رود.

علل ایجاد کم آبی:

اسهال یکی از شایع ترین علل دفع آب بدن است اسهال مداوم و همیشگی هم ناراحت کننده و آزار دهنده بوده و هم خطرناک است زیرا مقدار زیادی اب از بدن دفع می کند در سراسر جهان سالانه بیش از 4 میلیون کودک به دلیل کم آبی بدن در اثر اسهال جان می دهند.

استفراغ مداوم نیز می تواند باعث از دست دادن آب بدن شده و اگر فرد بتواند مایعات را تحمل کند جایگزینی آب دفع شده دشوار خواهد بود. همچنین با افزایش دما اولین راه خنک شدن دن تعویق است چه به دلیل شرایط محیطی باشد (به عنوان مثال کار کردن در محیطی گرم) یا ورزش شدید در هوای گرم یا به دلیل تب ناشی از عفونت بدن مقدار قابل توجهی آب را برای خنک نگه داشتن خود استفاده می کند.

در افراد مبتلا به دیابت نیز افزایش میزان قند خون می تواند منجر به افزایش ادرار و در نتیجه کم آبی شود به همین دلیل است که ادرار مکرر و تشنگی بیش از حد از جمله علائم بیماری دیابت هستند پوست نیز نقش مهمی در تنظیم مایعات و درجه حرارت بدن دارد پس سوختگی پوست و دیگر بیماریهای التهابی آن نیز موثر است.

عدم توانایی نوشیدن مقدار کافی و مناسب آب از دیگر دلایل کم آبی است این که این مسأله به دلیل عدم دسترسی به آب با عدم توانایی برای نوشیدن مقدار کافی آب است تفاوتی ندارد این مشکل می تواند منجر به بروز کم آبی شود.

علائم و نشانه های کم آب شدن بدن: اولین واکنش بدن به کم آبی احساس تشنگی برای افزایش دریافت آب همراه با کاهش دفع ادرار برای حفظ آب است.

ادرار نیز غلیظ و تیره رنگ می شود هر چه مقدار کاهش آب بیشتر شود علائم بیشتری ظاهر می شوند علامت هایی مانند افزایش تشنگی نداشتن اشک خشکی دهان تهوع و استفراغ تپش قلب و گرفتکی عضلات.

پیشگیری: اگر این مشکل به دلیل شرایط آب و هوا ایجاد شود می توان با برنامه ریزی برای عدم فعالیت در ساعات گرم روز یا همراه داشتن آب کافی از بروز ان جلوگیری کرد کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند مطمئن شوید که افراد مسن و کودکان آب کافی نوشیده و آب اضافی نیز در دسترس دارند و در مواقع نیاز به آنها کمک کنید. سخن آخر این که در فصل گرما همه ما باید علائم کم آبی را دانسته و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنیم.

ضرورت آب در ورزش: بدن همه ما به آب مایعات نیاز دارد این نیاز هنگام ورزش و فعالیت های بدنی چند برابر می شود اولین موضوع بالا بردن قدرت بدنی است مصرف مایعات در طول تمرین ظرفیت تمرین را بهبود می بخشد همچنین نوع فعالیت و فشار حاصل از دما بر میزان مصرف کربوهیدرات و نوع کربوهیدرات مصرفی تأثیر دارد. به طور کلی کربوهیدرات؛ شامل نشاسته ماکارانی، برنج و سیب زمینی نمونه هایی از آن است در طول فعالیت هعای بدنی به منظور پیشگیری و جلوگیری از افت قدرت عضلات و بدن با کم آبی نوشیدن مایعات کافی و مناسب برای ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردار است متاسفانه زمانی که مایعات به اندازه کافی در دسترس ورزشکاران است آنها برای جایگزینی مایعات از دست رفته ناشی از عرق ریزی به اندازه کافی آب نمی نوشند این نوع عدم تعادل بین مصرف مایعات و مایعات از دست رفته به کم آبی اختیاری معروف است کم آبی خصوصاً در فصل گرما باعث ایجاد فشار فیزیولوژیکی روی سیستم قلبی عروقی عضلانی و سیستم اعصاب می شود ورزشکارانی که فعالیت های بدنی طولانی مدت و با شدت بالا فعالیت می کنند منجر به تولید مقدار قابل ملاحظه ای گرما می شود که باید به محیط پخش شود تا از تجمع گرمایی پیشگیری شود و مانع ازدیاد دمای مرکزی بدن شود.

نکته دیگر، مصرف نمک با مایعات هنگام فعالیت های بدنی است بدن ما در طول فعالیت بدنی و در فصل تابستان دمای مرکزی را توسط تبخیر عرق از سطح پوست تنظیم می کند یکی از الکترولیت های اصلی که از طریق عرق ریزی از دست می رود کلرید سدیم است و ثابت شده که سدیم با حفظ بهینه تعادل مایعات و حجم مایع برون سلولی مناسب برای محافظت از سلول ها، بافت ها و عملکرد مناسب ارگان های بدن و سلامتی افراد حیاتی و ضروری است افزودن سدیم به مایع جایگزین کننده آب بدن فواید زیادی دارد اولین فایده آن جذب روده ای مایعات و قند است که به کاهش کم آبی بدن به صورت اختیاری و داوطلبانه کمک می کند...

یکی از مساعدترین روش ها برای جایگزینی مایعات و نمک های از دست رفته حین فعالیت بدنی فراهم کردن ترکیبی از آب کربوهیدرات املاح و نمک های معدنی است که آب موجود در آنها کم آبی را کاهش داده و منجر به کاهش دمای بدن می شود و املاح نمک های مدنی نیز کمک می کند تا با افزایش فرآیند جذب آب تعادل الکترولیتی دوباره برقرار شود.

پایان

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 27 تير 1390برچسب:, ] [ 21:48 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 36
بازدید کل : 72670
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2